Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

dinsdag 5 november 2013

'Blokje om' - Hongarije

Een kwart eeuw geleden viel het IJzeren Gordijn, maar toch weten we vaak maar weinig over Oost-Europese literatuur. De rubriek 'Blokje om' brengt daar verandering in. We meanderen van noord naar zuid langs de voormalige grens.

Afl. 5: Hongarije.

Boedapest is een stad waar veel reizende jongeren in de zomer te vinden zijn. Het is er mooi oud, maar ook fris en jong. Ik was er deze zomer voor de tweede keer. De eigenaar van het hostel vond alle Nederlanders erg sportief (ik heb geen idee waarom) en nodigde ons bij 32 graden uit voor een potje frisbee. Wij sloegen beleefd af en waren meer geïnteresseerd in het plaatselijke badhuis, maar genoten wel dankbaar van zijn Hongaarse pittige worst en de wittig groene paprika's die hij serveerde bij het ontbijt.

Boedapest kan ik iedereen kan aanraden. Maar terugdenkend kan ik me niet herinneren dat ik ergens een boekwinkel heb gezien. Overheen gekeken waarschijnlijk. En al had ik hem wel gezien, ik was uit de boeken weinig wijzer geworden. Het Hongaars lijkt op geen enkele andere taal die ik ken. Het behoort tot de Finoegrische talen, die je tegenkomt in het noorden, noordoosten en midden van Europa (en in West-Siberië, kom ik ook niet zo vaak). Het Hongaars is één van de belangrijkste talen in deze groep, maar het lijkt helemaal niet zo op het Fins of Ests. Die talen zijn net zo onbegrijpelijk voor een Hongaar als voor een Nederlander.

Wat we dus nodig hebben is een vertaler. Mari Alföldy kan ons helpen.

Zij studeerde namelijk Klassieke Talen en.......

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!